top of page
Search

Što je pažnja i kako pomoći svom djetetu u toj sposobnosti?

Pažnja i fokus predstavljaju temeljne kognitivne funkcije koje omogućavaju usmjeravanje na određeni zadatak ili podražaj. Pažnja označava pojam sposobnost usmjeravanja mentalnih resursa na određenu aktivnost ili podražaj, dok fokus (ili koncentracija) označava intenzitet pažnje. Pažnja opisuje širi okvir, dok je fokus njezin uski i koncentrirani oblik. Djeca s teškoćama u održavanju pažnje često uspijevaju kratkotrajno fokusirati, ali ne mogu zadržati pažnju dovoljno dugo da bi dovršila zadatak. 


ree

Pažnju dijelimo na više komponenti:

  • Selektivna pažnja – sposobnost usmjeravanja pažnje na jedan određeni podražaj ili zadatak, dok se istovremeno ignoriraju drugi ometajući podražaji iz okoline. 

    • Primjer: dijete uspješno rješava zadaću iako oko njega roditelji pričaju – dijete ne ometaju šumovi, razgovori ili kretanje drugih oko njih. 

    • Važnost: osim što selektivna pažnja omogućuje učenje, ona omogućuje ispravno filtriranje informacija. Djeca koja imaju teškoća selektivne pažnje često se teško fokusiraju na zadatak, teško ostaju unutar zadatka te se teško vraćaju na zadatak kad ih se jednom prekine u njemu.

  • Održavanje pažnje – riječ je o sposobnosti dugotrajnog zadržavanja pažnje na jednoj aktivnost. Pažnja bi se trebala moći dulje vrijeme, bez povećanja pogrešaka ili gubitka koncentracije moći zadržati unutar jednog zadatka.

    • Primjer: dijete uči i uspješno prati gradivo, čita bez da mu „odlutaju mu misli“ te razumije pročitano/naučeno. 

    • Važnost: održavanje pažnje omogućava djetetu za praćenje nastave, slušanje i sudjelovanje. Također ključ je za razumijevanje sadržaja o kojem uči te istovremeno i svijeta oko sebe. Dijete koje ima teškoće s održavanjem pažnje često vrlo brzo gubi interes, teško završavaju zadatke, a kasnije prelazi i na teškoće započinjanja zadataka.

  • Podijeljena pažnja – govori o mogućnosti istovremenog praćenja te izvršavanja dvije ili više aktivnosti/zadataka. 

    •  Primjer: dijete sluša učitelja te zapisuje bez grešaka.

    • Važnost: svijet oko djeteta vrvi informacijama te je velika prednost ukoliko dijete uspješno može primiti te manipulirati s više informacija odjednom. Kod djece se podijeljena pažnja razvija, ali ju je potrebno na vrijeme početi razvijati kako bi postali uspješni odrasli ljudi. Djeca koja imaju teškoće u ovom području često su zbunjena ukoliko im se daje više informacija odjednom, netočno ih pamte te nisu u mogućosti ih napraviti. Također, čak i kad pokušaju samo jedan od više navedenih zadataka izvršiti, izvršavaju ga netočno ili s mnoštvo grešaka.


Kako pružiti podršku svom djetetu?

Kao i kod svi teškoća i problema, potrebni su nam alati koji će pomoći djetetu. Obitelji, odnosno roditelji i skrbnici su najvažniji ključ promjena kod djeteta.


Evo nekoliko načina na koje možete pomoći svom djetetu u uspostavljanju pažnje tijekom aktivnosti i zadataka:

  1. Postavljanje strukture i rasporeda – svoj djeci je potrebno predvidljivo i organizirano okruženje. Mozak voli strukturu jer ona stvara sigurno okruženje, manje opterećenja te mogućnost učenja i razvijanja. Važno je postavite jasnu dnevnu rutinu – kad se dijete budi, kad ide spavati, kad su obroci, treninzi, škola, predviđeno vrijeme za igru. Kreirajte raspored koji je u skladu s potrebama vašeg djeteta i vašim mogućnostima.

  2. Jasne upute i manji zadaci – potrebno je zadatke podijeliti na više manje dijelova, koristiti kratke i jasne upute te ih više puta ponoviti. 

  3. Motivacija – djeci su potrebne pohvale kako bi bile motivirane za daljnji rad. Postavite realne ciljeve, slavite uspjehe te uključite dijete u njihov napredak. Možete zajedno stvoriti tablicu nagrada i zadataka – cilj je uključiti dijete.

  4. Jačanje – i odraslima i djeci je često teško pitati za pomoć. Osigurajte sigurnost kako bi dijete moglo tražiti vašu pomoć te kako bi zajedno s vama pronašlo rješenje. Dijete teško, bez učenja, prepoznaje kad je pod stresom ili kako prepoznati distraktore tijekom učenja. Važno je osvještavanje teškoća te pronalazak načina kako se suočiti s njima.

  5. Rad sa stručnjacima – stručnjaci mogu pomoći pri kreiranju specifičnih strategija i savjetovati roditelje na koji način se nositi s određenim teškoćama ili preprekama. Cilj je olakšati djetetovo funkcioniranje te mu pomoći u rastu i razvoju. Psihodijagnostiku, odnosno psihološku procjenu, koristimo kao prvi korak u pronalaženju problema i rješenja. 



Zaključak

Pažnja i fokus predstavljaju ključne temelje uspješnog učenja, svakodnevnog funkcioniranja i emocionalnog razvoja djeteta. Razumijevanje različitih vrsta pažnje – selektivne, održavane i podijeljene – omogućava roditeljima i stručnjacima da prepoznaju specifične izazove s kojima se dijete može susresti. Kad dijete ima teškoće u ovim područjima, od presudne je važnosti pružiti mu strukturirano okruženje, jasne smjernice, podršku i motivaciju. Uz pomoć primjerenih strategija i stručne podrške, djeca mogu razviti svoje kognitivne vještine, postati samostalnija te uspješnije savladavati školske i životne zahtjeve.


Ukoliko primjećujete neke od navedenih teškoća s kojima se vaše dijete nosi te želite znati više o tome kako možete na to utjecati obratite nam se za više informacija na centar.izvorzg@gmail.com


 
 
 

Comments


Centar Izvor d.o.o.

Lokacija zapad

Ozaljska 74

10 000 Zagreb

Lokacija istok

Čulinečka 230

10 000 Zagreb

centar.izvorzg@gmail.com

tajništvo: 091 507 9630

  • Instagram
  • Black Facebook Icon
Odgovara mi lokacija Required

Hvala vam na upitu!

© 2025 by Centar Izvor

bottom of page