Psihološka procjena kod djece
- Hela Kušić
- Nov 24
- 2 min read
Psihološka procjena ili psihodijagnostika je proces kojim psiholog procjenjuje djetetovo emocionalno, kognitivno i ponašajno funkcioniranje kako bi se što bolje razumjelo na koji način dijete uči, razmišlja, osjeća i reagira na okolinu. To je temeljni korak u prepoznavanju djetetovih snaga, ali i teškoća koje mogu utjecati na njegovo učenje, ponašanje i opću dobrobit. Cilj psihološke procjene nije postavljanje “etikete”, nego stvaranje jasne i cjelovite slike djeteta kako bi mu se moglo pružiti ono što mu je doista potrebno.
Zašto je potrebna psihološka procjena?
Psihološka procjena daje odgovor na pitanje što se zapravo događa i kako najbolje pomoći djetetu. Ona omogućuje rano otkrivanje poteškoća, što znači da se podrška može pružiti na vrijeme, prije nego što izazovi postanu veći. Pomaže roditeljima da bolje razumiju dijete i prilagode svoj pristup njegovim potrebama, ali i otkriva djetetove talente i područja u kojima može posebno napredovati. Kada dijete dobije odgovarajuću podršku, raste njegovo samopouzdanje, motivacija i sposobnost svladavanja svakodnevnih izazova.
Kako izgleda psihološka procjena?
Proces psihološke procjene sastoji se od tri dijela:
1. Uvodni razgovor s roditeljima – psiholog provodi razgovor s roditeljima, bez djeteta. Tijekom razgovora prikupljaju se informacije o djetetovom razvoju (anamneza), navikama, školskim postignućima i ponašanju kod kuće. Roditelji su najvažniji izvor informacija jer provode najviše vremena s djetetom i najbolje poznaju njegov svakodnevni ritam.
2. Provođenje procjene s djetetom – psiholog provodi procjenu s djetetom, bez roditelja. Kroz kontakt i promatranje dobiva se uvid u djetetovo ponašanje i razmišljanje. Djeca ne komuniciraju samo riječima, nego i svojim emocionalnim reakcijama, pažnjom, motivacijom, odnosom prema odrasloj osobi i ponašanjem tijekom zadataka. Procjena uključuje provođenje standardiziranih psiholoških testova koji se biraju prema djetetovim potrebama i dobi. Pomoću njih dobivamo uvid u kognitivne sposobnosti (verbalno razumijevanje, radno pamćenje, perceptivno rasuđivanje i brzinu obrade informacija), emocionalno stanje, pažnju, motivaciju te djetetovo mišljenje o sebi i svojoj okolini. Iako djeci testovi često izgledaju kao igra, psiholog dobiva mnoštvo važnih podataka o njihovom funkcioniranju i doživljavanju svijeta.
3. Povratna informacija za roditelje (feedback) – psiholog integrira sve prikupljene podatke i oblikuje stručno mišljenje u pisanom nalazu. Potom provodi razgovor s roditeljima, bez djeteta, tijekom kojeg im objašnjava rezultate procjene. Raspravlja se o djetetovim jakim stranama, područjima u kojima mu je potrebna podrška te načinima na koje se može poticati njegov razvoj i uspješnost. Roditelji dobivaju jasne preporuke za rad kod kuće i u školi te smjernice za eventualne daljnje oblike podrške, poput psihoterapije ili prilagodbe zahtjeva u školskom okruženju.
Kako znati da li je potrebna psihološka procjena?
Psihološka procjena provodi se sa djecom u dobi od 6 do 18 godina. Ona može biti potrebna u različitim situacijama, uključujući:
teškoće u učenju i pažnji
teškoće u ponašanju ili iznenadne promjene u ponašanju
emocionalne teškoće (anksioznost, strahovi, nisko samopouzdanje, povučenost)
teškoće socijalne prilagodbe (odnosi s vršnjacima i obitelji)
iznenadno pogoršanje školskog uspjeha
sumnju na darovitost
utvrđivanje potrebe za prilagodbom školskog programa ili individualiziranim pristupom
Psihološka procjena je ulaganje u djetetov razvoj. Predstavlja vrijedan alat koji pomaže otkriti ne samo izazove, nego i snage djeteta. Njena je svrha pružiti djetetu najbolje moguće uvjete za emocionalni, kognitivni i socijalni napredak. Kroz strukturiran proces testiranja i analize, psiholog stvara temelje za daljnji rad, podršku i razumijevanje koje može značajno poboljšati kvalitetu djetetovog života.
Za dodatne informacije, konzutacije i narudžbe javite se na mail centar.izvorzg@gmail.com.



Comments